Τετάρτη, 24 Μαρτίου 2010

Ερώτηση του Βουλευτή Θ. Οικονόμου προς την Υπουργό Οικονομίας για την υπόθεση της Γερμανός


Θέμα: Συμπεριφορά της Επιτροπής Ανταγωνισμού στη διερεύνηση καταγγελιών για σοβαρές πιθανόν καταχρηστικές πρακτικές στο δίκτυο της αλυσίδας ΓΕΡΜΑΝΟΣ  που γεννά σοβαρές υπόνοιες για προσπάθειες συγκάλυψης παρανομιών καθώς και για αθέμιτη πολιτική και κομματική επιρροή στο έργο της Αρχής.
Το μείζον σκάνδαλο της εξαγοράς της αλυσίδας ΓΕΡΜΑΝΟΣ από τον όμιλο ΟΤΕ, με το αδικαιολόγητο και προκλητικό τίμημα των 1,4 δισ. ευρώ, ήδη έχει καταγγελθεί από το 2007 στη Δικαιοσύνη από το ΠΑΣΟΚ και αποτελεί ως γνωστόν αντικείμενο δικαστικής διερεύνησης, ενώ έχουν απαγγελθεί κατηγορίες σε βαθμό κακουργήματος στα... εμπλεκόμενα πρόσωπα. Επιπλέον, με πρωτοβουλία της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ, αναμένεται να ζητηθεί από τη Βουλή η σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής, για τη συνολική διερεύνηση των ποινικών και πολιτικών ευθυνών στην υπόθεση αυτή.
Ενόψει της διαδικασίας πλήρους διερεύνησης αυτής της σκοτεινής υπόθεσης διασπάθισης πλούτου του Δημοσίου, αλλά και χιλιάδων ιδιωτών επενδυτών, που συνολικά επωμίσθηκαν το οικονομικό βάρος της αδιαφανούς εξαγοράς, έχει ιδιαίτερη σημασία η λειτουργία της Επιτροπής Ανταγωνισμού, όπου έχουν υποβληθεί (τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο 2009) δύο καταγγελίες για σοβαρές παραβιάσεις του Δικαίου του Ανταγωνισμού (νόμος 703/77, όπως ισχύει, και Συνθήκη Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων) από την εταιρεία ΓΕΡΜΑΝΟΣ.
Ειδικότερα:
-    Από τετραμήνου εκκρεμούν προς διερεύνηση από την Επ.Αντ. δύο καταγγελίες σοβαρών πιθανόν καταχρηστικών πρακτικών, που άπτονται της ακολουθούμενης επί σειρά ετών εμπορικής πολιτικής της εταιρείας ΓΕΡΜΑΝΟΣ εις βάρος των δικαιοδόχων (franchisees) ιδιοκτητών καταστημάτων, οι οποίοι ελέγχουν και διαχειρίζονται την πλειονότητα των σημείων πώλησης της αλυσίδας ΓΕΡΜΑΝΟΣ, που από το 2006 έχει περιέλθει στον έλεγχο του ομίλου ΟΤΕ.
-    Πρέπει να τονισθεί, ότι οι όροι λειτουργίας των δικτύων δικαιόχρησης (franchise) στην Ελλάδα έχουν εξετασθεί σε πολλές περιπτώσεις από την Επ. Αντ., στο βαθμό που επηρεάζουν σημαντικά τη λειτουργία του ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά. Ήδη, μάλιστα, έχει επιβληθεί βαρύτατο πρόστιμο σε ευρωπαϊκή αλυσίδα σούπερ μάρκετ για σοβαρές παραβάσεις των κανόνων του ανταγωνισμού σε δίκτυο δικαιοδόχων. Επιπρόσθετα, έχουν κριθεί καταχρηστικοί και απαγορεύθηκαν από την Επ.Αντ. αρκετοί όροι λειτουργίας του δικτύου λιανικής που διαχειρίζεται ο ΟΤΕ με σύστημα franchising. Συνεπώς, η Επ.Αντ. είναι ήδη ενήμερη για σοβαρές καταχρηστικές πρακτικές που εφαρμόζονται εν γένει στην ελληνική αγορά σε εμπορικά δίκτυα franchising και, ειδικότερα, στον τομέα της λιανικής πώλησης τηλεπικοινωνιακών προϊόντων και υπηρεσιών, άρα έχει κατά τεκμήριο τη δυνατότητα να διερευνήσει σε σύντομο χρόνο άλλες, παρεμφερείς περιπτώσεις.
-    Οι καταγγελλόμενες στην Επ.Αντ. πιθανόν σοβαρές παραβάσεις της ευρωπαϊκής και ελληνικής νομοθεσίας περί Ανταγωνισμού από την εταιρεία ΓΕΡΜΑΝΟΣ αφορούν κατά βάση μεγάλη χρονική περίοδο ΠΡΟ της συμφωνίας εξαγοράς της αλυσίδας από τον όμιλο ΟΤΕ. Ως εκ τούτου, εάν κριθούν βάσιμα όσα καταγγέλλονται, τίθεται μείζον θέμα, το οποίο δύναται να επηρεάσει σημαντικά και την εν εξελίξει δικαστική διερεύνηση του σκανδάλου. Ειδικότερα, εάν κριθεί ότι όντως εφαρμόζονταν καταχρηστικές πρακτικές στο δίκτυο της ΓΕΡΜΑΝΟΣ πριν την εξαγορά, δίνεται πλέον νέα διάσταση στο κατηγορητήριο για απιστία σε βαθμό κακουργήματος, εις βάρος των διοικήσεων ΟΤΕ και COSMOTE, οι οποίες πιθανόν όφειλαν προ της εξαγοράς να διενεργήσουν πλήρη νομικό και οικονομικό έλεγχο (due diligence) στην υπό εξαγορά αλυσίδα ΓΕΡΜΑΝΟΣ. Αν ευσταθούν οι καταγγελίες σοβαρών παρανομιών από την ΓΕΡΜΑΝΟΣ, φαίνεται εκ του αποτελέσματος (δηλαδή από την ολοκλήρωση της συμφωνίας και μάλιστα με εξαιρετικά υψηλό τίμημα) ότι ο νομικός έλεγχος ήταν πλημμελής ή και πιθανόν κατευθυνόμενος από τα ανώτατα στελέχη του ΟΤΕ προς την εξαγωγή συγκεκριμένων συμπερασμάτων. Άλλως είναι αδύνατο να εξηγήσει κάθε καλόπιστος παρατηρητής αν συμβαίνουν όλα τα παραπάνω, πώς διέλαθε της προσοχής η ύπαρξη σοβαρών καταχρηστικών όρων συνεργασίας, που δημιουργούν ζήτημα αυτοδίκαιης ακύρωσής τους και επιβολής κυρώσεων στην ΓΕΡΜΑΝΟΣ. Για να εξαχθούν, όμως, οριστικά συμπεράσματα για το θέμα είναι αναγκαία η ολοκλήρωση της σχετικής έρευνας της Επ.Αντ., της μόνης Αρχής με αρμοδιότητα να αποφαίνεται για θέματα εφαρμογής του Δικαίου περί Ανταγωνισμού.
-    Προφανές είναι, ότι τα παραπάνω είναι γνωστά και κατανοητά από τους έμπειρους νομικούς και τα στελέχη της Επ. Αντ., που έχουν πλέον, μετά την υποβολή σχετικών καταγγελιών, την ευθύνη να αποδείξουν αν συντρέχουν ή όχι οι καταγγελλόμενες σοβαρές παραβάσεις και να προχωρήσουν στην επιβολή κυρώσεων. Η Επ.Αντ. γνωρίζει, δηλαδή, ότι αν αποδειχθούν ορθές οι καταγγελίες, στο σύνολό τους ή και εν μέρει, οι αποφάσεις της θα έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα και στο ποινικό πεδίο, όχι μόνο διότι τα αδικήματα ανταγωνισμού έχουν και ποινική διάσταση εκ του νόμου, αλλά και επειδή η διαπίστωση πιθανόν παραβατικής συμπεριφοράς εκ μέρους της αλυσίδας ΓΕΡΜΑΝΟΣ είναι αυτονόητο ότι εμπλουτίζει και ενισχύσει το κατηγορητήριο κατά των εμπλεκόμενων στελεχών του ΟΤΕ για το αδίκημα της απιστίας σε βαθμό κακουργήματος. Ως εκ τούτου, αυτονόητο είναι, ότι η Επ.Αντ. όφειλε να έχει αρχίσει τη διερεύνηση των καταγγελιών χωρίς καθυστερήσεις, ώστε εκτός των άλλων να διευκολυνθεί το έργο της Δικαιοσύνης και της υπό σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής.
-    Παρά ταύτα, και παρότι ήδη έχει μεσολαβήσει ικανό χρονικό διάστημα από την υποβολή των καταγγελιών που προαναφέρθηκαν, η εξέταση των καταγγελιών παραμένει στο στάδιο της προκαταρκτικής διερεύνησης από υπάλληλο της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, χωρίς να έχει ανατεθεί κατόπιν κλήρωσης, όπως ο νόμος ορίζει, σε εισηγητή. Η προκαταρκτική διερεύνηση διεξάγεται μάλιστα, με την αποστολή ερωτηματολογίων μέσω ταχυδρομείου στους καταγγέλλοντες, δια των οποίων ζητείται πληθώρα στοιχείων αμφίβολης σημασίας για την εξέταση των καταγγελιών, τα οποία, σε κάθε περίπτωση, η Επ.Αντ. θα μπορούσε να έχει αναζητήσει με τις σημαντικές ελεγκτικές εξουσίες που ο νόμος της παρέχει από την καταγγελλόμενη αλυσίδα ΓΕΡΜΑΝΟΣ. Οι ακολουθούμενες διαδικασίες, που ασφαλώς δεν συνάδουν με τη σοβαρότητα της υπόθεσης, έχουν δημιουργήσει εύλογα την εντύπωση, ότι η Επ.Αντ. μάλλον ακολουθεί και σε αυτή την περίπτωση πρακτικές κωλυσιεργίας, που έχουν κατ’ επανάληψη εκθέσει τη χώρα διεθνώς (σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν στην έγκυρη επιθεώρηση Global Competition Review, η ελληνική Αρχή έχει το παγκόσμιο ρεκόρ… αργοπορίας, καθώς υπάρχουν έρευνες που χρειάσθηκαν ακόμη και 120 μήνες για να ολοκληρωθούν!).
Θα πρέπει να τονισθεί δε, ότι η ως τώρα μεθοδολογία που ακολουθεί η Επ.Αντ. στη συγκεκριμένη υπόθεση παραπέμπει σε απαράδεκτες πρακτικές που έχει ακολουθήσει και στο παρελθόν, επιρρίπτοντας στους καταγγέλλοντες όλο το βάρος της απόδειξης των παραβάσεων, σαν να μη διέθετε η ίδια η Επιτροπή την υποδομή, την τεχνογνωσία και τις απορρέουσες εκ του νόμου εξουσίες, ώστε να ερευνήσει, να συλλέξει τα αναγκαία στοιχεία και να αποδείξει τις παραβάσεις.
-    Οι καθυστερήσεις αυτές δημιουργούν εύλογα υπόνοιες πολιτικής ή και κομματικής επιρροής στο έργο της Επ.Αντ., στο βαθμό που η ηγεσία της (πρόεδρος, τέσσερις εισηγητές μόνιμης απασχόλησης και μέλη της Ολομέλειας) τοποθετήθηκε με διαδικασία-εξπρές από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης και το Υπουργικό Συμβούλιο, μερικές εβδομάδας προ των εκλογών της 4ης Οκτωβρίου 2009. Τούτο, διότι  η καθυστέρηση εξέτασης των καταγγελιών λειτουργεί ασφαλώς προς όφελος όλων των κατηγορουμένων για το σκάνδαλο ΓΕΡΜΑΝΟΣ στελεχών του ΟΤΕ, καθώς διατηρεί το πέπλο συσκότισης μιας κρίσιμης διάστασης των πιθανών ευθυνών τους στη σκανδαλώδη εξαγορά. Με τον τρόπο αυτό, η αδράνεια της Επ.Αντ. καταλήγει να ενισχύει την επιχειρηματολογία στελεχών της προηγούμενης κυβέρνησης, που επέμεναν με ιδιαίτερη προκλητικότητα να ισχυρίζονται, ότι δεν υπήρξε οτιδήποτε μεμπτό στην εξαγορά της ΓΕΡΜΑΝΟΣ.
Ενόψει των παραπάνω και επειδή σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία, όπου επιβάλλονται θυσίες όλων για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης, είναι τουλάχιστον προκλητικό για τους πολίτες να μη διερευνώνται επαρκώς μείζονα σκάνδαλα διασπάθισης δημοσίου πλούτου,
Ερωτάσθε:
1.    Είναι αληθές, ότι εκκρεμούν από τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο του 2009 δύο σοβαρές καταγγελίες για παραβάσεις της νομοθεσίας περί Ανταγωνισμού από την αλυσίδα ΓΕΡΜΑΝΟΣ;
2.    Είναι αληθές, ότι η εξέτασή τους παραμένει μέχρι σήμερα σε προκαταρκτικό στάδιο, ενώ δεν έχει γίνει επιτόπιος έλεγχος στην καταγγελλόμενη εταιρεία για τη συλλογή στοιχείων, όπως έχει συμβεί κατ’ επανάληψη στο παρελθόν σε σοβαρές υποθέσεις;
3.    Είναι δυνατόν ο Πρόεδρος της Επ.Αντ., καταξιωμένος δικαστικός λειτουργός, να μην συσχετίζει τις καταγγελίες, με την εν εξελίξει ποινική έρευνα για το σκάνδαλο της εξαγοράς της ΓΕΡΜΑΝΟΣ, αλλά και την επικείμενη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής, ώστε να λάβει κάθε αναγκαίο μέτρο για την επιτάχυνση των ερευνών της Επ.Αντ., με τρόπο που θα διευκολύνει το έργο της Δικαιοσύνης και της Βουλής;
4.    Αντιλαμβάνεται η ηγεσία της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ότι ο τρόπος λειτουργίας της πιθανόν υπονομεύει τη διερεύνηση σοβαρών σκανδάλων, για την οποία έχει δεσμευθεί έναντι των πολιτών η σημερινή κυβερνητική πλειοψηφία;
5.    Αντιλαμβάνεται η ηγεσία της Επ.Αντ., ότι με τη συμπεριφορά της δίνει την εντύπωση, ότι εξυπηρετεί την προσπάθεια πολιτικών και κομματικών κύκλων, που επιδιώκουν συγκαλύψεις και συμψηφισμούς ευθυνών, εκθέτοντας μια ανεξάρτητη Αρχή σε υπόνοιες για εξυπηρέτηση ξένων προς την αποστολή της σκοπιμοτήτων;
6.    Πώς προτίθεται να ενεργήσει το εποπτεύον την Επιτροπή Ανταγωνισμού, Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, για να επιταχυνθεί η διερεύνηση των σοβαρών καταγγελιών κατά της εταιρείας ΓΕΡΜΑΝΟΣ;

Οι ερωτώντες Βουλευτές
ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
ΓΙΟΥΜΑΤΖΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
ΤΖΕΛΕΠΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ
ΤΟΛΚΑΣ ΑΓΓΕΛΟΣ
ΡΕΝΤΑΡΗ ΟΛΓΑ
ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ ΤΑΚΗΣ