Σάββατο, 10 Απριλίου 2010

Απώλειες 500 εκατ. ευρώ για την κινητή τηλεφωνία στη διετία


Oι μεγάλες απώλειες στην κινητή τηλεφωνία την τελευταία διετία λόγω της κρίσης, του ανταγωνισμού και της ωρίμασης της αγοράς οδηγούν πλέον τις εταιρείες του κλάδου σε επιθετική εμπορική και διαφημιστική πολιτική, με αποτέλεσμα να προκαλούνται αλυσιδωτές αντιδράσεις στην αγορά.
Η κρίση κόστισε ακριβά στην κινητή τηλεφωνία το 2009, η οποία... επανήλθε σε επίπεδα εσόδων από υπηρεσίες προ του 2007. Συνολικά ο κλάδος απώλεσε πάνω από 500 εκατ. ευρώ ή περίπου 12% των εσόδων του. Λιγότερο χαμένη είναι η Cosmote, η οποία παρ΄ ότι έχει το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς είχε τις μικρότερες απώλειες, οι οποίες σύμφωνα με την εταιρεία φθάνουν στα 80 εκατ. ευρώ από τα συνολικά 500 εκατ. ευρώ που έχασε ο κλάδος.

Ηδη, μετά τη διαφημιστική καμπάνια της Vodafone που παίζει τις τελευταίες ημέρες και συγκρίνει τα προϊόντα και τις τιμές της με των υπολοίπων εταιρειών, καταλήγοντας φυσικά στο συμπέρασμα ότι «τα δικά της είναι τα καλύτερα», η Wind πέρασε στην αντεπίθεση και με τηλεοπτικό της σποτ διαψεύδει όσα επικαλείται η Vodafone, χαρακτηρίζοντάς τα αναληθή.

Επίσης, η Wind με την Cosmote προσέφυγαν στο Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας της Επιτροπής Δεοντολογίας των Διαφημιστικών Εταιρειών, κάνοντας λόγο για «συγκριτική διαφήμιση» με λανθασμένα στοιχεία, τα οποία προβάλλει η Vodafone για να παρουσιάσει τα πακέτα της ως καλύτερα.

Συγκεκριμένα, Cosmote και Wind κατηγορούν τον ανταγωνιστή τους για παραπλανητική διαφήμιση μέσω της επιλεκτικής προβολής κάποιων χαρακτηριστικών των ανταγωνιστικών τους προϊόντων. Σύμφωνα με πληροφορίες, χθες η Επιτροπή Δεοντολογίας ζήτησε να τροποποιηθεί η διαφήμιση, καθώς διαπίστωσε ότι η σύγκριση δεν είναι ίδια για όλα τα προϊόντα και τα κριτήρια δεν είναι ξεκάθαρα.

Πάντως να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά που επιλέγεται η ξεκάθαρη συγκριτική διαφήμιση στην αγορά της κινητής τηλεφωνίας, αφού μέχρι σήμερα σε ανάλογες καμπάνιες επιλεγόταν η έμμεση αναφορά στον ανταγωνισμό. Υπενθυμίζεται ότι αντίστοιχος διαφημιστικός πόλεμος είχε ξεσπάσει και πριν από ένα χρόνο, ο οποίος έληξε μετά τις παρεμβάσεις που έκανε το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας της Επιτροπής Δεοντολογίας των Διαφημιστικών Εταιρειών.

Παρά την οικονομική αιμορραγία των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, οι συνδέσεις παρουσιάζουν περιέργως μεγάλη αύξηση, δεδομένου ότι στο δ΄ τρίμηνο του 2009 υπήρξαν 472.746 νέες συνδέσεις. Συνολικά, οι ενεργές συνδέσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία των τριών εταιρειών, έφθασαν στα 20,759 εκατ. στο τέλος του 2009, με αποτέλεσμα το ονομαστικό ποσοστό διείσδυσης να διαμορφώνεται στο 189,34%. Το ποσοστό της πραγματικής διείσδυσης είναι αρκετά χαμηλότερο, αλλά η πραγματική εικόνα θα φανεί στο τέλος του 2010, οπότε και θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία ταυτοποίησης των καρτοκινητών.

Στο δ΄ τρίμηνο η Vodafone είχε τις περισσότερες νέες συνδέσεις, φθάνοντας τις 301.000

(λόγω προσφοράς SΙΜ καρτών σε ένθετα) και η Cosmote είχε 153.746. Θετικό πρόσημο έπειτα από δύο αρνητικά τρίμηνα είχε σε νέες συνδέσεις η Wind με 18.000. Στο σύνολο της αγοράς, η Cosmote συνεχίζει να είναι και με σημαντική διαφορά στην πρώτη θέση με 9,217 εκατ. και με μερίδιο της τάξεως του 44,4% περίπου όσο είναι και το μερίδιό της στα έσοδα, σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις. Η Vodafone είναι στα 6,556 εκατ. συνδέσεις, ενώ η Wind ετοιμάζεται να περάσει εκ νέου τα 5 εκατ. συνδέσεις, κλείνοντας το 2009 με 4,986 εκατ. συνδέσεις.